Hoe werkt de schade- en verzekeringswereld?

Wat is schadesturing?

Veel verzekeraars verkopen polissen, die er voor zorgen dat u uw auto bij een bij hen aangesloten reparateur moet laten herstellen. Ze bieden niet voldoende dekking om de auto bij een onafhankelijk schade- of autobedrijf te laten herstellen, en bij schade wordt u fors onder druk gezet om de auto toch maar bij een contractreparateur onder te brengen in plaats van bij de reparateur van uw keuze.

De volgende argumenten worden gebruikt:

  • Verhoogd eigen risico, bijvoorbeeld 75 of 150 euro extra als u niet naar een aangesloten bedrijf gaat, maar er zijn zelfs   voorbeelden van extra eigen risico’s van 500 euro.
  • Vervangend vervoer gegarandeerd. In de praktijk regelt echter vrijwel ieder schadebedrijf dit feilloos voor de klant.
  • Certificeringen en erkenningen. Certificeringen en erkenningen zijn echter zelden gebaseerd op de daadwerkelijke kwaliteit van het geleverde werk.
  • Rechtstreekse financiële afwikkeling met de maatschappij. Ook dit is iets dat vrijwel alle onafhankelijke schadebedrijven kunnen regelen, u hebt er geen omkijken naar.

Het is van belang dat u bij het afsluiten van uw casco verzekering let op vrijheid van reparateurkeuze.

Er zijn verzekeraars die hierin duidelijk een onderscheid maken, en daarvoor ook verschillende premies hebben. Hier is niets mis mee, dit is transparant. En geef toe, kwaliteit mag  echt zijn prijs hebben….

Polissen die een gering verhoogd eigen risico hebben zijn voor herstel bij een onafhankelijke reparateur goed bruikbaar, zij staan hoe dan ook graag voor u klaar in zo’n geval.

Kwaliteit kost iets meer

Schadeherstel kan goedkoop, en het kan wat minder goedkoop. Goedkoop repareren kan op de volgende manieren:

  • Er wordt door het contractbedrijf korting gegeven op het schadebedrag. Dit doet men in ruil voor het extra werkaanbod van de verzekeraar.
  • Delen die eigenlijk vervangen moeten worden, worden uitgedeukt. Gezien de meeste onderdeelprijzen is dit meestal goedkoper dan vernieuwen van het betreffende onderdeel. Echter, de reparatiekwaliteit moet altijd passen bij de betreffende auto. Te veel hersteluren op een beschadigd portier of een bumper, doen vaak afbreuk aan de kwaliteit, en het resultaat is door de kenner vaak te zien.
  • Er wordt minder uitgespoten: met name veel metallic kleuren zijn dusdanig lastig goed te krijgen, dat een uitspuitzone noodzakelijk is. Door dit niet te doen, kan fors bespaard worden in de kosten, maar het resultaat wordt er niet altijd beter op.
  • Minder onderdelen demonteren voor het spuiten. Het de- en monteren van veel onderdelen is noodzakelijk voor een perfect eindresultaat, maar door deze te laten zitten en af te plakken, kan ook bespaard worden in tijd en geld. Vaak is dit echter wel zichtbaar, er kunnen dan rafelige, niet strakke randen ontstaan, of spuitnevel op de niet-gedemonteerde onderdelen.
  • Niet-originele onderdelen monteren. Deze zijn uitgebreid beschikbaar, bijvoorbeeld imitatie bumpers, koplampen, enzovoorts. Deze worden ook wel eens omschreven als “gelijkwaardig”. De kwaliteit van deze onderdelen kan afwijken van de originele kwaliteit.

Eigen schuld of verhaalschade

Verhaalschade. Hebt u verhaalschade, schade waarvoor iemand anders verantwoordelijk is? In die gevallen moet u volledig schadeloos gesteld worden, spelen er geen eigen risico’s, en bent u volledig vrij om te bepalen waar u met uw auto heen gaat. Neem vooraf contact op met uw schadehersteller of ga bij hem langs, en hij helpt u met het melden en regelen van de schade met uw eigen casco verzekeraar of de tegenpartij.

Eigen schuld schade. Hebt u de schade zelf toegebracht, en is het de bedoeling uw (eventueel beperkt-)casco verzekeraar aan te spreken? Ga dan eerst naar uw eigen schadebedrijf en bespreek het daar, eventueel kan ter plaatse de schade gemeld worden en reparatie in gang gezet worden. Als er sprake is van een verhoogd eigen risico bij een onafhankelijke schadehersteller, dan kan dit besproken worden, en kan het schadeherstelbedrijf u hier vaak in tegemoet komen.

Mocht blijken dat u ondanks alles een polis met 500 euro extra eigen risico blijkt te hebben, dan zal de hersteller u dringend adviseren om daarna deze polis om te zetten naar een polis met acceptabele voorwaarden. Mocht u daaraan behoefte hebben, dan helpen zij u hier mee.