Veel gestelde vragen

Waar kan ik me het beste verzekeren?

Dit maakt in principe niet veel uit, maar dring er bij uw verzekeraar of tussenpersoon op aan dat er vrijheid van reparateurkeuze moet zijn. En u kunt op deze site bij het schadebedrijf van uw keuze kijken welke verzekeraar of tussenpersoon deze adviseert. Er zijn ook vrij veel verzekeraars die een licht verhoogd eigen risico hebben bij uw eigen reparateur, bijvoorbeeld € 135. Dit is prima, dit is altijd op te lossen met het schadebedrijf.

Ik heb een eigen schuld schade, maar ik blijk € 500 eigen risico te hebben als ik naar mijn eigen reparateur wil. Wat nu?

Gewoon eerst eens even langs gaan bij het onafhankelijk schadebedrijf. Meestal zijn er wel mogelijkheden om dit op te lossen, maar dat is per situatie verschillend. Als het schadebedrijf een oplossing regelt, zal deze waarschijnlijk van u verlangen dat u de polis om zet naar een met vrije reparateurkeuze, al dan niet bij dezelfde verzekeraar, omdat hij dat liever niet nog een keer wil doen.

Ik ben casco verzekerd, maar ik wil dat de verzekeraar van de tegenpartij mijn schade regelt, maar deze verwijst me terug naar mijn casco verzekeraar. Wat nu?

Het kan handig zijn om het via uw eigen casco verzekeraar te regelen, maar rechtstreeks mag ook, dat bepaalt u. De verzekeraar van de tegenpartij is verplicht uw schade in behandeling te nemen als u dat wilt. Als men blijft weigeren, dan zit er niets anders op dan een verhaalsactie te starten, maar dat kan het beste in overleg met het schadeherstelbedrijf of met de stichting onafhankelijk schadeherstel.

Ik heb schade, ben volledig (casco) verzekerd, en heb nu schade door een aansprakelijke tegenpartij. Mijn verzekeraar weigert echter om mijn schade in behandeling te nemen en door te verhalen bij de tegenpartij, en blijft met eigen risico dreigen.

Helaas komt dit regelmatig voor, en dit betekent dat u echt een klantonvriendelijke verzekeraar hebt, die zijn eigen beleid belangrijker vindt dan de klant. Een servicegerichte verzekeraar of tussenpersoon regelt dit gewoon voor u. Als uw verzekeraar dit soort praktijken bezigt, is het verstandig een andere te zoeken, die dichter bij de klant staat en diens belangen centraal stelt.

Valt het nou niet een beetje mee met dat kwaliteitsverschil tussen contractreparateurs en onafhankelijke bedrijven?

Meestal valt dat wel mee, maar helaas niet altijd. Er zijn wat schadebedrijven die echt zo min mogelijk onderdelen vervangen, en zo veel mogelijk uitdeuken, daarmee moet u erg oppassen. Maar ook veel contractbedrijven slagen er in om ondanks alle druk vanuit de verzekeringsmaatschappij nog steeds in behoorlijke kwaliteit te leveren. Wat we het belangrijkst vinden, is dat u de auto kunt toevertrouwen aan degene waarbij u zich het beste voelt.

Mijn verzekeraar zegt dat ik bij het contractbedrijf recht op gratis vervangend vervoer heb, en bij mijn eigen reparateur niet. Hoe zit dat?

De verzekeraar heeft daarover afspraken met het contractbedrijf. Echter, onafhankelijke bedrijven bieden die service evengoed, dit is bij vrijwel ieder bedrijf in de branche de standaard werkwijze.

De verzekeraar geeft aan hun schadehersteller rechtstreeks financiëel afwikkelt met hen, is dat bij jullie ook mogelijk?

Zeker, dit is een heel gebruikelijke werkwijze, u moet alleen bij het schadebedrijf een handtekening hiervoor zetten, maar dat regelt het onafhankelijke schadebedrijf graag voor u.