Veel gestelde vragen

Nee hoor! meestal ben je niets verplicht ook al doen de verzekeraar of tussenpersoon alsof dit wel zo is

Verhaalschade is een een schade waarbij u geen schuld heeft. Deze verhaalschades kunnen ter aller tijde door het autoschadebedrijf van uw keuze hersteld worden.  De kosten van het het herstel worden verhaald op de tegenpartij dus ook het eigen risico en de leenauto. LET OP! laat u dus niet sturen naar een aangesloten schadebedrijf van de verzekeraar, dit wettelijk niet toegestaan.

Gewoon eerst eens even langs gaan bij het onafhankelijk schadebedrijf. Meestal zijn er wel mogelijkheden om dit op te lossen, maar dat is per situatie verschillend. Als het schadebedrijf een oplossing regelt, zal deze waarschijnlijk van u verlangen dat u de polis om zet naar een met vrije reparateurkeuze, al dan niet bij dezelfde verzekeraar, omdat hij dat liever niet nog een keer wil doen.

Dit maakt in principe niet veel uit, maar dring er bij uw verzekeraar of tussenpersoon op aan dat er vrijheid van reparateurkeuze moet zijn. En u kunt op deze site bij het schadebedrijf van uw keuze kijken welke verzekeraar of tussenpersoon deze adviseert. Er zijn ook vrij veel verzekeraars die een licht verhoogd eigen risico hebben bij uw eigen reparateur, bijvoorbeeld € 135. Dit is prima, dit is altijd op te lossen met het schadebedrijf.

Het kan handig zijn om het via uw eigen casco verzekeraar te regelen, maar rechtstreeks mag ook, dat bepaalt u. De verzekeraar van de tegenpartij is verplicht uw schade in behandeling te nemen als u dat wilt. Als men blijft weigeren, dan zit er niets anders op dan een verhaalsactie te starten, maar dat kan het beste in overleg met het schadeherstelbedrijf of met de stichting onafhankelijk schadeherstel.

Helaas komt dit regelmatig voor, en dit betekent dat u echt een klantonvriendelijke verzekeraar hebt, die zijn eigen beleid belangrijker vindt dan de klant. Een servicegerichte verzekeraar of tussenpersoon regelt dit gewoon voor u. Als uw verzekeraar dit soort praktijken bezigt, is het verstandig een andere te zoeken, die dichter bij de klant staat en diens belangen centraal stelt.

De verzekeraar heeft daarover afspraken met het contractbedrijf. Echter, onafhankelijke bedrijven bieden die service evengoed, dit is bij vrijwel ieder bedrijf in de branche de standaard werkwijze.

Zeker, dit is een heel gebruikelijke werkwijze, u moet alleen bij het schadebedrijf een handtekening hiervoor zetten, maar dat regelt het onafhankelijke schadebedrijf graag voor u.

Dit heeft te maken met uurtarieven. Schadebedrijven die het contract vand e verzekeraar ondertekend hebben zijn verplicht kortingen te geven aan de verzekeraar en moeten zich houden aan het uurtarief wat verzekering hen oplegt.

Jazeker, dit is vrijwel bij ieder autoschadebedrijf standaard.

Ga altijd eerste naar een onafhankelijk schadebedrijf. Zij bekijken de schade en geven u GRATIS onafhankelijk advies.

Vanzelfsprekend helpt het onafhankelijke schadebedrijf u hierbij. Ontzorgen staat bij ons hoor in het vaandel!